Tomaz Kinderopvang
Veelgestelde vragen
Rondleiding
Hoe vraag ik een rondleiding aan bij één van jullie opvanglocaties?
Een rondleiding aanvragen hier. Wij nemen hierna zo snel mogelijk contact met je op, voor het inplannen van een rondleiding.
Waarom is het goed om na inschrijving je een rondleiding aan te vragen?
Inschrijven
Hoe kan ik mijn kind inschrijven bij Tomaz Kinderopvang?
Inschrijven kan eenvoudig via onze website. Klik hier om direct naar ons inschrijfformulier te gaan. Zodra we je inschrijving hebben ontvangen, sturen we een bevestiging per mail. Je kunt je kind kosteloos en vrijblijvend bij ons inschrijven.
Vanaf welke leeftijd kan ik mijn kind bij Tomaz inschrijven?
Ik heb mijn kind ingeschreven. Hoe gaat het nu verder?
Wanneer hoor ik wat de opvangmogelijkheden zijn?
Kan ik mijn inschrijving wijzigen of annuleren?
Wijzigingen of annuleringen kun je per mail aan ons doorgeven. Voor de locaties van Utrecht mag dit naar: planning@kdvtomaz.nl en voor de locaties van Gorinchem mag dit naar: info@kindcentrumalexandra.nl. We passen het graag voor je aan.
We zijn zwanger en ons kind gaat al naar Tomaz, wij willen graag dat ons volgende kindje ook bij jullie komt. Hebben wij gegarandeerd een plekje?
Broertjes en zusjes krijgen voorrang, maar een plek kunnen we helaas nooit 100% garanderen. Schrijf je kindje daarom op tijd in via ons inschrijfformulier.
Wachtlijst
Is er een wachtlijst?
Op welke plek staat mijn kind op de wachtlijst?
Maak ik meer kan als ik alvast met één dag wil starten en flexibel ben?
Is er wel plek als ik twee maanden later wil starten?
Kan ik over een jaar wel op een plek rekenen?
Hoelang van tevoren hoor ik dat er plek is?
Kan ik een wijziging doorgeven terwijl ik op de wachtlijst sta?
Wijzigingen in dagen of startdatum kun je altijd aan ons doorgeven. Voor de locaties van Utrecht mag dit naar: planning@kdvtomaz.nl en voor de locaties van Gorinchem mag dit naar: info@kindcentrumalexandra.nl.
Binnen hoeveel dagen moet ik reageren op het plaatsingsaanbod?
Mag ik de plek gebruiken voor een ander kind uit mijn gezin?
Intake, wennen & starten
Wanneer krijg ik een intakegesprek op de opvanglocatie?
Is er een wenperiode als mijn kind start bij Tomaz Kinderopvang?
We starten altijd met drie wenmomenten, omdat we dat heel belangrijk vinden en zo bouwen we de dag rustig aan op naar een hele dag. In overleg kunnen we de wenmomenten verlengen als het kind dat nodig heeft.
De wenmomenten zijn vanaf dat het plaatsingscontract ingaat en ziet eruit als volgt:
- Wen moment 1: 09:30-12:30 (3uur)
- Wen moment 2: 09:30-15:30 (6uur)
- Wen moment 3: 07:30-16:30 (9uur)
- Dag 4: Eerste hele dag (07:30-18:30 – 11uur)
Wat neem ik zelf mee naar de opvang voor mijn kind?
- Slaapzak
- Knuffel
- Speen
- Setje(s) extra kleding
- Fles
- Eventuele dieet/allergie voeding
Ouderportaal / Ouderapp
Werken jullie met een ouderportaal/ouderapp?
Hoe maak ik gebruik van Bitcare?
Hoe download ik de ouderapp op mijn mobiele telefoon?
Wat kan ik zien in het ouderportaal / de ouderapp?
Je ziet foto’s, eet- en slaaptijden, dagberichtjes, de planning en kunt berichten sturen naar de groep. Tot 1 jaar vullen we het volgende in: eet- en slaaptijden, een berichtje over de dag, poepluiers & foto’s. Vanaf 1 jaar vullen we het volgende in: slaaptijden, een berichtje over de dag & foto’s.
Via het ouderportaal / de ouderapp ontvang je ook berichten van de opvanglocatie zoals: nieuwsbrieven, personele updates enz.
Mijn kind gaat op vakantie. Hoe geef ik dat door?
Je kunt dit eenvoudig melden via de Bitcare app. Hier wordt uitgelegd hoe je, je kind ziek kan melden: https://help.bitcare.com/portal/nl/kb/articles/vakantie-of-afwezig-melden-via-de-bitcare-ouderapp
Mijn kind is ziek. Hoe geef ik dat door?
Je kunt dit eenvoudig melden via de Bitcare app. Hier wordt uitgelegd hoe je, je kind ziek kan melden: https://help.bitcare.com/portal/nl/kb/articles/vakantie-of-afwezig-melden-via-de-bitcare-ouderapp
Extra opvang
Hoe kan ik extra opvang aanvragen?
Een extra plan kan je eenvoudig aanvragen via de Bitcare app. Via onderstaande link kun je lezen hoe je dit aan kan vragen via de app: https://help.bitcare.com/portal/nl/kb/articles/extra-flex-en-ruildagen-aanvragen-via-de-bitcare-ouder-app
Let op: een extra plan alleen mogelijk als er plek is en wij ons kunnen houden aan de regels vanuit de Wet Kinderopvang. Een extra plan wordt aan het eind van (iedere) maand in rekening gebracht boven op de maandelijkse opvangkosten.
Waarom hoor ik niet over mijn aanvraag voor een extra opvang via het ouderportaal?
Ziekte
Mag mijn kind met paracetamol naar de opvang komen?
Wat als mijn kind ziek wordt tijdens de opvang?
Dan nemen we contact met je op. In overleg bepalen we of je je kind komt ophalen. Kinderen moeten binnen een uur worden opgehaald vanaf het eerste contactmoment.
Opvang wijzigen / afmelden
Hoe kan ik meer dagen of een wijziging van de opvang van mijn kind aanvragen en of doorgeven?
Voor de locaties van Utrecht mag dit naar: planning@kdvtomaz.nl en voor de locaties van Gorinchem mag dit naar: info@kindcentrumalexandra.nl.
Ik heb doorgegeven dat mijn kind met vakantie is, maar ik wil hierin iets wijzigen waardoor mijn kind wel naar de opvang komt. Kan dat?
Kosten opvang
Wat kost de opvang?
De actuele tarieven per dag zijn te vinden op onze website onder ‘Tarieven’ of klik op deze link.
Administratie, betalingen & facturen
Hoe wijzig ik mijn adres?
Je kunt je gegevens aanpassen in de Bitcare app of dit per mail aan ons doorgeven.
Voor de locaties van Utrecht mag dit naar: planning@kdvtomaz.nl en voor de locaties van Gorinchem mag dit naar: info@kindcentrumalexandra.nl.
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Je kunt je gegevens aanpassen in de Bitcare app of dit per mail aan ons doorgeven.
Voor de locaties van Utrecht mag dit naar: planning@kdvtomaz.nl en voor de locaties van Gorinchem mag dit naar: info@kindcentrumalexandra.nl.
Waar kan ik terecht met een vraag over de factuur?
Voor vragen over de factuur kun je mailen naar planning@kdvtomaz.nl (Utrecht locaties) of naar info@kindcentrumalexandra.nl (locaties Gorinchem).
Hoe kom ik aan een jaaropgave van de opvangkosten?
Moet ik (door)betalen als ik mijn kind niet naar de opvang komt (bijv. door ziekte of verlof)?
Krijg ik compensatie als de opvang gesloten is op een feestdag?
Mijn kind komt door een lange vakantie niet naar de opvang. Moet ik door betalen of kan het contract tijdelijk gepauzeerd worden?
Opzeggen & Einde opvang
Hoe kan ik opzeggen?
Opzeggen kan door een e-mail te sturen met daarin de opzegdatum en wanneer de laatste opvang dag is. Je ontvangt zo snel mogelijk een (schriftelijke) bevestiging van ons.
Voor de locaties van Utrecht mag dit naar: planning@kdvtomaz.nl en voor de locaties van Gorinchem mag dit naar: info@kindcentrumalexandra.nl.
Wat is de opzegtermijn?
Is opzeggen van de plaatsingsovereenkomst kosteloos?
Wanneer stopt het opvang contract van mijn kind?
Hoe verleng ik het opvang contract van mijn kind?
Neem contact op met de Locatiemanager of stuur een e-mail naar planning@kdvtomaz.nl (Utrecht locaties) of naar info@kindcentrumalexandra.nl (locaties Gorinchem). We kijken we graag wat er mogelijk is.
Kinderopvangtoeslag
Hoe kan ik kinderopvang toeslag aanvragen?
Je vraagt kinderopvangtoeslag aan via de website van de Belastingdienst: www.toeslagen.nl.
Hoe kan ik mijn kinderopvang toeslag berekenen?
Via de rekentool op www.toeslagen.nl kun je berekenen waar je recht op hebt.
Is het mogelijk om de kinderopvang toeslag rechtstreeks naar Tomaz over te laten maken door de belastingdienst?
Wat is het Landelijk Register Kinderopvang (LRK)?
Waar vind ik het LRK-nummer van mijn opvanglocatie?
Je vindt het LRK-nummer op onze website, onderaan de pagina of via www.landelijkregisterkinderopvang.nl.
Oudercommissie & Inspectierapporten
Waar vind ik het inspectierapport van mijn opvanglocatie?
Waar vind ik informatie over de oudercommissie van mijn opvanglocatie?
Openingstijden
Op welke dagen zijn de Tomaz opvanglocaties geopend?
Intake, wennen & starten
Wanneer krijg ik een intakegesprek op de opvang locatie?
Wat neem ik zelf mee naar de opvang voor mijn kind?
- Slaapzak
- Knuffel
- Speen
- Setje(s) extra kleding
- Fles
Credituren & extra opvang
Werken jullie met ruildagen?
Bij Tomaz Kinderopvang locaties Utrecht werken wij met credituren (voorheen ruildagen). Ieder kind krijgt elk kalenderjaar extra uren (credituren) om kosteloos extra in te kunnen zetten.
Niet gebruikte credituren vervallen aan het eind van het jaar en kunnen niet worden opgespaard of doorgegeven worden aan broertjes en of zusjes. Tijdens feestdagen, ziekte of verlof worden er geen credituren opgebouwd. Wij bieden credituren aan als extra service.
Hoeveel credituren je kind elk kalenderjaar krijgt is op basis van het opvang contract:
1 dag per week → 1 creditdag (11 uur – voor Locatie Oudwijk is dit 10uur)
2 dagen per week → 2 creditdagen (22 uur)
3 dagen per week → 3 creditdagen (33 uur)
4 dagen per week → 4 creditdagen (44 uur)
Hoe kan ik een creditplan (ruildag) aanvragen?
Een creditplan kan je eenvoudig aanvragen via de Bitcare app. Via onderstaande link kun je lezen hoe je dit aan kan vragen via de app: https://help.bitcare.com/portal/nl/kb/articles/hoe-kan-ik-als-ouder-credit-uren-aanvragen-inhaaluren-tegoed-voor-verlof-ziekte-nat-feestdagen
Let op: credituren inzetten is alleen mogelijk als er plek is en wij ons kunnen houden aan de regels vanuit de Wet Kinderopvang. Niet-gebruikte credituren vervallen aan het eind van het jaar en kunnen niet worden opgespaard of doorgegeven worden aan broertjes en of zusjes. Tijdens feestdagen, ziekte of verlof worden er geen credituren opgebouwd. Wij bieden credituren aan als extra service.
Waarom hoor ik niets over mijn aanvraag voor een creditplan via het ouderportaal?
Kosten opvang
Hoeveel uur kan je per dag afnemen?
Wat zit er bij de opvangkosten inbegrepen?
Luiers, billendoekjes, (fles)voeding, verzorgingsproducten, activiteiten en uitjes.
Administratie, betalingen & facturen
Wanneer incasseren jullie?
Openingstijden
Welke dagen zijn de Tomaz opvanglocaties Utrecht (eerder) gesloten?
Onze opvanglocaties zijn gesloten tijdens de officiële feestdagen. Wanneer dit is in 2025 & 2026 is te vinden in het overzicht hieronder. Op 24 en 31 december sluiten al onze locaties om 16:00 uur, indien dit op een doordeweekse dag valt. Daarnaast zijn wij elk jaar gesloten tijdens onze jaarlijkse studiedag.
📅 Sluitingsdagen 2025
- Woensdag 24 december: sluiting om 16:00 uur > Kerstavond
- Donderdag 25 december: gesloten > Eerste kerstdag
- Vrijdag 26 december: gesloten > Tweede kerstdag
- Woensdag 31 december: sluiting om 16:00 > Oudejaarsdag
📅 Sluitingsdagen 2026
- Donderdag 1 januari: gesloten > Nieuwjaarsdag
- Maandag 6 april: gesloten > Tweede paasdag
- Maandag 27 april: gesloten > Koningsdag
- Dinsdag 5 mei: gesloten > Bevrijdingsdag (vanaf 2026 elk jaar gesloten)
- Donderdag 14 mei: gesloten > Hemelvaartsdag
- Vrijdag 22 mei: gesloten > Jaarlijkse Studiedag 2026
- Maandag 25 mei: gesloten > Tweede Pinksterdag
- Donderdag 24 december: sluiting om 16:00 > Kerstavond
- Vrijdag 25 december: gesloten > Eerste kerstdag
- Donderdag 31 december: sluiting om 16:00 > Oudejaarsdag
Intake, wennen & starten
Wat neem ik zelf mee naar de opvang voor mijn kind (Kinderopvang)?
- Slaapzak
- Knuffel
- Speen
- Setje(s) extra kleding
- Fles
- Luiers
- Fles/Borstvoeding
Kosten opvang
Wat zit erbij de opvangkosten inbegrepen?
Openingstijden
Welke dagen zijn de Alexandra - Tomaz opvanglocaties Gorinchem (eerder) gesloten?
Onze opvanglocaties zijn gesloten tijdens de officiële feestdagen. Wanneer dit is in 2025 & 2026 is te vinden in het overzicht hieronder. Per 2026 zal Alexandra Kinderopvang op 24 en 31 december sluiten om 16:00 uur, indien dit op een doordeweekse dag valt. Daarnaast zijn wij vanaf dan ook elk jaar gesloten tijdens onze jaarlijkse studiedag.
📅 Sluitingsdagen 2025
- Donderdag 25 december: gesloten > Eerste kerstdag
- Vrijdag 26 december: gesloten > Tweede kerstdag
📅 Sluitingsdagen 2026
- Donderdag 1 januari: gesloten > Nieuwjaarsdag
- Maandag 6 april: gesloten > Tweede paasdag
- Maandag 27 april: gesloten > Koningsdag
- Dinsdag 5 mei: gesloten > Bevrijdingsdag (vanaf 2026 elk jaar gesloten)
- Donderdag 14 mei: gesloten > Hemelvaartsdag
- Maandag 25 mei: gesloten > Tweede Pinksterdag
- Donderdag 24 december: sluiting om 16:00 > Kerstavond
- Vrijdag 25 december: gesloten > Eerste kerstdag
- Donderdag 31 december: sluiting om 16:00 > Oudejaarsdag